Fabriek als concurrentiefactor
Concurreren met geavanceerde materialen en de fabriek binnen bereik
“Does America Really Need Manufacturing?” vragen Gary Pisano en Willy Shih zich af in Harvard Business Review van maart 2012. De beide professoren geven een volmondig ja als antwoord, maar niet voor elk type productie. Ze kijken naar de mate waarin R&D en de fabriek elkaar nodig hebben. Dat is het geval als:
- De productontwerper heel veel van het productieproces moet weten om zijn of haar werk goed te kunnen doen.
- Het de productontwerper veel moeite kost om aan relevante informatie voor het productieproces te komen.
- Het productieproces nog veel ruimte voor verbetering heeft, bijvoorbeeld in de vorm van cyclustijden
Als aan deze 3 voorwaarden voldaan wordt, dan is de fabriek geen kostenpost, maar speelt een doorslaggevende rol in het concurrentievermogen van een bedrijf. Dat type fabrieksprocessen moet je als productontwerper zelf proeven, horen, ruiken, zien en voelen. Proces-gedreven vernieuwing waarbij kleine veranderingen in het proces een grote invloed kunnen hebben op het product. Pisano en Shih geven als voorbeelden biotechnologie en geavanceerde materialen.
Bij geavanceerde materialen gaan vernieuwing van producten en processen gelijk op. Onderzoek en de fabriek binnen elkaars bereik zijn de komende 10-20 jaar de sleutels om te concurreren voor Nederland en West-Europa.
Inspiratie:
- Collectief Centrum van de Belgische Industrie www.sirris.be (zoeken op small, light, smart, green)
- Frost & Sullivan, High-Tech Top 10, October 2009, www.frost.com
http://www.frost.com/prod/servlet/press-release.pag?Src=RSS&docid=182463128 - Gary Pisano en Willy Shih, Does America Really Need Manufacturing? Harvard Business Review 90, Maart 2102
http://hbr.org/2012/03/does-america-really-need-manufacturing/ar/1 - Rolf Smith: The seven levels of change, Different Thinking for Different Results, 2007
http://www.thinking-expedition.com/book2.html