Anders denken voor andere resultaten
Alle begin is gemakkelijk
Kolonel Rolf Smith van de US Airforce geeft het voorbeeld van een trainingsprogramma met 7 niveaus, dat vandaag kan beginnen:
- Do the things right
- Do the right things
- Do away with things
- Do things better
- Do things others are doing
- Do what hasn’t been done
- Do what can’t be done
De hoogste 2 niveaus vragen creativiteit en anders denken voor andere resultaten.
INK (www.ink.nl ) is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken om de prestaties van organisaties te ondersteunen. Deze stichting bekijkt de wereld door een vierdimensionale bril met als dimensies: Activiteit, Proces, Organisatie en Keten. Dat is als een groeimodel te beschouwen. Die benadering draagt ertoe bij dat de eigen activiteiten perfect georganiseerd zijn en dat ook de samenwerking met toeleveranciers en klanten in de keten succesvol wordt. Toeleveranciers kunnen dat op drie manieren doen:
- De klant zo goed mogelijk volgen.
- De klant regelmatig ontmoeten, maar dat doet de concurrentie ook en hoeft in zich geen meerwaarde te hebben.
- “Leading the customer through a technology driven innovation process”. (Bertsch)
De echte toporganisaties ademen met hun omgeving. Ze betrekken toeleveranciers en klanten om samen resultaten te bereiken die niemand daarvoor voor mogelijk gehouden heeft, Level 7: Do what can’t be done. Snappen hoe niveau 3 van Bertsch werkt. Hoe dan te beginnen? Alle begin is gemakkelijk, want als het moeilijk moet, werkt het niet. De conditie van uw organisatie meten? Vind of maak 1 of 2 aansprekende scans (VISTA, gratis online versie van de INK QuickScan, Smith, etc.) en laat die invullen door al uw medewerkers en waar mogelijk andere stakeholders van de organisatie. Volg het nieuws. Analyseer en ga trainen. Hulp nodig?
Inspiratie:
- Rolf Smith: The seven levels of change, Different Thinking for Different Results, 2007 http://www.thinking-expedition.com/book2.html